Terugblik op de Commissie Ruimte

Lees hier de terugblik op de Commissie Ruimte waar Theo Schuurmans en Maarten van Panhuis namens de VVD het hebben gehad over onder andere het strandeiland en verkeersonveilige kruispunten.

© Bron foto: Waterfront ...

Allereerst sprak de heer Hoog van de firma Van den Bosch in over de overlast van het laden en lossen bij de Waltorenstraat. En dat deze situatie alleen maar erger geworden is door dat het laden en lossen in de binnenstad na 11:00 uur niet meer mogelijk is. De heer Hoog verzoekt de gemeente met een oplossing te komen voor dit probleem. De VVD heeft direct actie ondernomen en is voornemens in de raadsvergadering van oktober hiervoor een motie in te dienen die het college verzoekt met een oplossing te komen voor een oplossing.

 

Het tweede punt op de agenda was Evaluatie Strandeiland Natuurlijk een positief resultaat van de ervaringen van de inwoners van Harderwijk. Aandachtspunten voor de toekomst zijn er zeker ook. De VVD heeft aangegeven dat de gemeente geen dubbele dingen moet doen en goed moet afwegen of er bijvoorbeeld extra camera’s geplaatst zouden moeten worden en anderzijds de behoefte er mogelijk is voor het plaatsen van de ophaalbrug of een af te sluiten Hek op een vaste brug. Dit brengt mogelijk extra kosten met zich mee die niet gewenst zijn. Als VVD zijn we trots op het enorme succes van het strandeiland en de populariteit hiervan bij zowel toerist als inwoner!

 

Het derde punt op de agenda Nieuwe welstandseisen zonnepanelen binnenstad Het College stelt de raad voor nieuwe welstandseisen voor zonnepanelen binnenstad vast te stellen. Doel is om meer panden in de binnenstad mogelijkheden te bieden voor het plaatsen van zonnepanelen, waarbij het historische karakter van de binnenstad blijft behouden. De VVD heeft aangegeven deze welstandseisen een gewenste toevoeging te vinden zoveel waar mogelijk de inwoners van de binnenstad ook de mogelijkheid te bieden hun woningen te verduurzamen. Daarnaast heeft de VVD gevraagd of het college wel de technische ontwikkelingen van de zonnepanelen goed te volgen en zodoende alsnog meerder mogelijkheden te kunnen bieden aan verduurzaamheidsmaatregelingen. Denk daarbij aan zonnecollectoren in Glas of verandering van kleur en vorm van zonnecollectoren. 

 

Daarnaast werd gesproken over een aantal verkeersonveilige punten in Harderwijk. In het verkeersveiligheidsplan uit 2016 is aangegeven dat er gekeken moet worden naar de locaties Kruising Smeepoortstraat / Vitringasingel / Westeinde, de Kruising Kuipwal/Hogeweg/Waltorenstraat, de Waltorenstraat en de Minirotonde Havenkade / Scheepssingel / Vogelstraat. Daar wordt in dit voorstel op ingegaan. De VVD was al waakzaam op dit punt, daar het maar een klein aantal punten zijn van de lijst van 100 punten, die destijds is opgesteld. In een voorgaande commissie ruimte is een inventarisatie gedaan en is de raad en bewoners gevraagd mee te denken over een betere oplossing voor deze knelpunten. Met deze input van de raad en bewoners is dit voorstel vervaardigd. Na de presentatie van de wethouder en zijn ambtenaren ontstonden er al een aantal vragen over de gekozen oplossingen en ontstonden er veel inhoudelijke vragen en suggesties aangaande details van de oplossingen. VVD heeft een punt van orde ingebracht aangaande het geen ontstond, namelijk de vraag of we het agendapunt zouden kunnen behandelen zoals hij wordt ingebracht namelijk “de raad wordt gevraagd een besluit te nemen over de begrotingswijziging hierover” De commissie wilde graag eerst de voorstellen inhoudelijk beoordelen en bespreken alvorens een besluit te kunnen nemen over de begrotingswijziging. Er is besloten een voorstel te doen het agendapunt in een latere commissievergadering inhoudelijk eerst te bespreken in een praktische sessie waarin de verkeersknelpunten kunnen worden besproken met de commissie en andere belangstellende alvorens een besluit te nemen over de begrotingswijziging. De VVD is tevreden met de gekozen weg en zal in een later stadium dit geheel kritisch blijven volgen ook in het kader van de financiën en de andere verkeersknelpunten van de lijst van 100.