De wijk Stadsweiden stamt uit de jaren ’70 en de openbare
inrichting is aangelegd volgens de toen geldende normen. Sinds het opleveren
van de woonwijken in Stadweiden is het autobezit onder de bewoners fors
gestegen, daarom zijn op sommige plaatsen extra openbare parkeerplaatsen
gecreëerd, met als gevolg een verandering in de balans tussen parkeerbestrating
en verblijfsruimte. De toename van autobezit leidt tot meer autogebruik en dat
zorgt regelmatig voor onoverzichtelijke situaties voor gebruikers van met name
de woonstraten en woonerven.
De verkeersonveilige situaties komen voort uit (on)overzichtelijkheid
en het tegelijk gebruik maken van (doorgaand) autoverkeer, fietsverkeer,
voetgangers en spelende kinderen van hetzelfde stuk straat of erf. Het betreft verschillende
straten en woonerven in de wijk Stadsweiden, vooral de Weidewaard en Vogelwaard.
VVD Harderwijk-Hierden is van mening dat deze discussie niet hoort te liggen
bij buurtbewoners, maar bij de gemeente.
De VVD Harderwijk Hierden wil graag
weten of het college deze situatie en het gevoel onder bewoners herkent. De VVD
vraagt over de aanpassingen die de gemeente de afgelopen jaren heeft doorgevoerd
in de woonerven van de wijk Stadsweiden ten aanzien van verkeersveiligheid en
parkeerproblematiek. Ook wat het beeld is over de conditie van de
straatinrichting in het gebied.
Volgens de VVD Harderwijk-Hierden zijn mogelijke oplossingen om de verkeersveiligheid te vergroten: eenrichtingsverkeer, het plaatsen van spiegels, het en afsluiten van sluiproutes door de wijk en het nadrukkelijker zichtbaar maken van kruisende fietspaden. De vraag is aan het College of zij bereid is om deze mogelijke oplossingen nader te onderzoeken.