Geslaagd bezoek aan Tweede Kamer

Noordwest-Veluwe, 30 januari - Wat een drukke werkweken maakt een parlementslid. Hoe hectisch zijn de politieke besluitvormingsprocessen. Wat een historie kenmerkt het Tweede Kamer gebouw. En dat op een dag dat zowel het Kinderpardon als de Klimaatvoorstellen tot heftige debatten leiden in de plenaire zaal van het parlement. De bijna 50 burgers uit Nunspeet, Harderwijk, Ermelo en Putten zijn woensdagmiddag getuige geweest van een dynamische in de Haagse politiek.

Het begon met de heenreis vanuit Noordwest-Veluwe naar Den Haag CS. Gedurende de treinreis maken de deelnemers met elkaar kennis. Dan de gezamenlijke wandeling naar de publieksingang aan de Lange Poten. In de fractiekamer van de VVD vindt de ontvangst plaats door parlementslid Helma Lodders uit Zeewolde. Er was net aan plaats genoeg voor alle deelnemers in de grootste fractiekamer van het gebouw. Helma Lodders vertelt hoe de werkweek van een parlementslid eruit ziet. Haar collega Chantal Nijkerken-de Haan schuift ook aan. Geen geregeld werk van 8 tot 5. Altijd beschikbaar zijn en blijven voor stemmingen over wetten en moties, geregeld tot diep in de nachtelijke uren. De meeste werkzaamheden vinden buiten de plenaire vergaderzaal plaats. En dan nog de werkbezoeken in het land. Reisleider Hans van Zetten uit Ermelo treedt als gelegenheidsvoorzitter op. De vooraf ingediende vragen van deelnemers komen over de immense tafel. Ze worden uitvoerig behandeld door beide Tweede Kamerleden. Tussendoor gaat de bel. Over 10 minuten is er een stemming over een motie van wantrouwen door de oppositie. Het spreektempo van Helma en Chantal neemt toe. Zij moeten daarbij zijn. Een paar minuten later verspreidt de groep zich in drie subgroepen voor een rondleiding door het gebouw en het aanschouwen van de plenaire zitting vanaf de publiekstribune. Een minuut voor de stemming horen we een sterk en langdurig bel-geluid door het gehele gebouw klinken. Parlementsleden spoeden zich door de gangen naar de plenaire zaal. VVD fractievoorzitter Klaas Dijkhoff passeert met versnelde pas en een vriendelijke groet. De burgers van de Noordwest-Veluwe genieten zichtbaar van de dynamiek en hectiek. Dit is anders dan het volgen van televisiebeelden. Ze beleven een dagdeel lang het leven van de volksvertegenwoordigers en kabinetsleden. Ja ook minister-president Mark Rutte en de minister van Economische Zaken komen de plenaire zaal in.

Aan het einde van de middag spreekt de reisleider de burgergroep uit Nunspeet, Harderwijk, Ermelo en Putten toe. De rondleiders maken op verzoek groepsfoto's en worden daarna bedankt. Elke deelnemer bepaalt nu zelf het vervolg. Een deel zoekt een Chinees of Indonesisch restaurant op. Anderen pakken gelijk de trein terug. De conclusie is eensgezind: het bezoek aan de Tweede Kamer heeft veel beeld en geluid gegeven aan het werk van de parlementsleden. Het heeft hen dichter bij de politiek gebracht. En dat was precies het doel van het bestuur van het VVD Netwerk Noordwest-Veluwe, die de reis initieerde en organiseerde.