VVD Harderwijk-Hierden wil overlast door groep bewoners van het AZC terugdringen

Afgelopen donderdag heeft de VVD een initiatief ingediend om overlast gevende bewoners van het AZC in de toekomst te weren. Fractievoorzitter Peter de Groot geeft aan dat het gaat om het weren van de zogenaamde groep criminele ‘Veilige Landers’, een hele kleine groep van 10 tot 15 bewoners van het totaal van ongeveer 800 gehuisveste asielzoekers in Harderwijk. Dit zijn bewoners van het AZC die, anders dan de meeste AZC bewoners, niet uit landen komen die getroffen zijn door oorlog of waar onmenselijk handelen de reden voor het vluchten is. De lijst van veilige landen van herkomst is opgesteld door het Rijk. Het initiatief is mede ingediend door het CDA, de SGP en Gemeentebelang heeft het door tegenstemmen van Harderwijk Anders, ChristenUnie, D66, PvdA en GroenLinks niet gehaald.

Wat is de aanleiding?

Sinds de groei van het aantal bewoners van het AZC locatie Harderwijk van 400 naar 800 bewoners is er sprake van meer overlast en criminaliteit binnen de gemeente Harderwijk. Op de door het Ministerie en Politie bijgehouden lijst met strafbare feiten gepleegd door bewoners van het AZC, op peildatum eind augustus jl. zijn er 152 veelvoorkomende delicten (bijv. fietsdiefstal, zakkenrollen en winkeldiefstal) gepleegd en hierbij is de helft gepleegd binnen de grenzen van de gemeente Harderwijk. Van deze misdrijven die door bewoners van het AZC worden begaan is 68 procent in 2018 veroorzaakt door zogenoemde ‘Veilige Landers’ ten opzichte van 41 procent in 2017.

Het effect voor de omliggende buurt

Ondernemers die hebben ingesproken tijdens de informatiesessie AZC (op 26 september jl. bij de commissie beleid algemeen) hebben aangegeven dat zij een toename zien in het aantal diefstallen in hun winkels en zij hierdoor extra onkosten hebben of maken om verdere toename te voorkomen. Het veiligheidsgevoel van winkelend publiek in winkelcentrum Tweelingstad wordt aangetast door een toename van de criminaliteit, en bijvoorbeeld ouderen geven aan door angst uit te wijken naar andere wijkwinkelcentra of de binnenstad. Peter de Groot: ‘Het is een kleine groep wonend op het AZC die ervoor zorgt dat het imago van een AZC in zijn geheel ernstig beschadigt en daarmee het draagvlak onder bewoners en ondernemers voor het openhouden van een AZC locatie in Harderwijk doet afnemen’

Waarom overgaan tot het weren van deze bewoners?

De VVD vindt dat het echt onacceptabel is dat inwoners van de gemeente Harderwijk zich onveilig voelen binnen hun eigen wijk door een stijgend aantal criminele delicten. En het feit dat meer dan de helft van de criminele delicten gepleegd wordt door een hele kleine groep bewoners van het AZC is wrang voor de andere bewoners. Voor de ondernemers, die nu met extra beveiligingskosten opgescheept zitten, is de kans steeds groter dat het winkelend publiek uit de wijk ergens anders boodschappen gaat doen. Dat is voor de VVD een ongewenste situatie die aangepakt moet worden.

Wat is het beoogde effect?

Peter de Groot: ‘We moeten zorgen dat we raddraaiers hier niet meer hebben omdat we zien dat de rest van de bewoners, veelal gezinnen waar voor de komst van het AZC op was aangedrongen, hier ook last van hebben’. Het idee blijft om geschikte opvang aan te bieden aan asielzoekers waarmee de gemeente Harderwijk haar verantwoordelijkheid neemt op het gebied van integratie en immigratie. Het weren van zogenaamde criminele ‘Veilige Landers’ uit het AZC in Harderwijk zal vermoedelijk de criminaliteit doen dalen wat het algemene gevoel van veiligheid bij ondernemers en inwoners zal doen stijgen. Ook het imago van de bewoners van het AZC zal dit ten goede komen waarmee ook het gevoel van veiligheid binnen het AZC toeneemt.

Is dit de eerste oproep aan het College van B&W?

Fractievoorzitter Peter de Groot hierover: ‘het College van Harderwijk is al volop bezig met het aanpakken van dit probleem. Ze staan proactief en intensief in contact met het COA en andere belanghebbenden om misstanden binnen het functioneren van het AZC in Harderwijk gezamenlijk met politie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid aan te pakken. Wij vragen er definitief een schepje bovenop te doen binnen de mogelijkheden die er zijn’. De VVD vraagt aan het college om aan te sluiten bij het traject van het Ministerie van Justitie en Veiligheid m.b.t. een verkenning voor separate opvang van ‘Veilige Landers’. Hierbij roept de VVD ook op om aan te geven dat een dergelijke separate opvang niet in Harderwijk mag komen.

Resultaat stemming

Het initiatief heeft het in de Raadsvergadering niet gehaald ondanks dat de burgemeester namens het college positief adviseerde ten aanzien voor het uitvoeren van de maatregelen. Harderwijk Anders, CU, D66, PvdA en Groenlinks hebben ondanks dat positieve advies tegen gestemd. Het gaat hen, in tegenstelling tot de VVD, te ver om specifieke groepen te weren. Met name omdat het in hun ogen niet duidelijk is of de juiste groep hiermee aangepakt wordt. Wat betreft de VVD is dit voldoende goed gespecificeerd en is het tijd om door te pakken. Voor de VVD een gemiste kans om overlast echt tegen te gaan. De situatie rondom criminele activiteiten gepleegd door ‘Veilige landers’ blijft voor de VVD een alarmerende situatie waar spoedig een oplossing voor zal moeten komen. Wanneer de situatie niet verbetert of juist verslechterd is het wat de VVD betreft noodzakelijk om alsnog actief op te treden tegen de huisvestiging van deze overlast gevende groep AZC bewoners. Mocht dat het geval zijn dan zullen we nogmaals met een dergelijk initiatief komen in de hoop dat ook de andere partijen inzien dat het noodzakelijk is om actie te ondernemen. Wat de VVD betreft kunnen acties niet uitblijven om het veiligheidsgevoel bij ondernemers en bewoners te herstellen en daarmee het draagvlak voor een AZC in Harderwijk te behouden.