Terugblik Commissie Ruimte van 17 oktober

Naar aanleiding van de terugkoppeling van het college op de vraag van de commissie wanneer nu het Veegplan buitengebied behandeld gaat worden, namelijk nog dit jaar geeft het college aan, heeft de VVD gevraagd of dit ook duidelijk gecommuniceerd kan gaan worden naar de inwoners. De VVD krijgt namelijk opmerkingen en vragen hierover van betrokkenen aangaande wanneer het nu behandeld gaat worden in de commissie ruimte en de raad. De voorzitter gaf aan dat dit de komende commissie ruimte vergadering van 21 novemberzal zijn en dat hij dan een week later in de raadsvergadering komt.

Rondvraag

Bij de rondvraag hebben we als VVD vragen gesteld over de onoverzichtelijke en onveilige situaties bij de basisschool de Wegwijzer. Er is al veel goed geregeld rondom de school, zoals de duidelijk aangegeven schoolzone. Maar de VVD ziet nog een aantal punten die relatief gemakkelijk aan te pakken zijn en tot vergroting van de veiligheid kunnen leiden. Voorbeelden hiervan zijn:

- Het overschilderen van de gele balken zodat huidige parkeerverboden beter zichtbaar zijn;

- Het doortrekken van het parkeerverbod in de bocht Laan der Verenigde Naties - Churchilllaan, wellicht ondersteund met een bord ter verduidelijking;

De VVD heeft het college/wethouder gevraagd of deze punten op korte termijn aangepakt kunnen worden om zo de veiligheid van schoolgaande kinderen te vergroten. Wethouder de Jong gaf aan dat hij geen toezegging kon doen over de voorgestelde wijzigingen, maar wel in gesprek zou gaan met de school en omwonenden om te kijken wat de beste haalbare oplossing is.

Het eerste agenda punt voor deze avond was “Aanpak verkeersknelpunten centrumring” De raad wordt gevraagd een besluit te nemen over de begrotingswijziging hieroverIn het verkeersveiligheidsplan uit 2016 is aangegeven dat er gekeken moet worden naar de locaties Kruising Smeepoortstraat / Vitringasingel / Westeinde, de Kruising Kuipwal/Hogeweg/Waltorenstraat, de Waltorenstraat en de Minirotonde Havenkade / Scheepssingel / Vogelstraat. De VVD was al waakzaam op dit punt, daar het maar een klein aantal punten zijn van de lijst van 100 punten die destijds is opgesteld. De VVD is tevreden met de gekozen weg en zal in een later stadium dit geheel kritisch blijven volgen ook in het kader van de financiën en de andereverkeersknelpunten van de lijst van 100.

Het derde punt op de agenda Nota Grondbeleid” Het College stelt de raad voor een nieuwe nota grondbeleid vast te stellen. Hierin wordt onder meer gekozen voor een actieve houding van de gemeente bij actuele maatschappelijke opgaven indien de markt de gewenste opgaven niet oppakt. De VVD heeft kritische vragen gesteld of we dit wel moeten willen en niet het gevaar lopen weer in slechte financiële positie te komenzoals enkele jaren geleden. Het gevaar zit er in dat we veel grond aankopen en daarop negatieve exploitatie gaan draaien en dat willen we niet. De VVD laat ondernemen graag bij de markt liggen en niet bij de gemeente. De andere kant van het verhaal is wel dat we ook graag willen als VVD dat de wachtlijsten op woningen wordt teruggebracht. De VVD gaat zich beraden hoe hiermee verstandig mee om te gaan en dan zullen we daar ons advies en standpunten over kenbaar maken in de komende raadsvergadering, waar dit punt op de agenda zal komen: