Starters opgelet! Je kent het wel, ik hoor het ook om mij heen. Uren zoeken op funda naar een betaalbare woning, en als je belt hoor je het alweer: verkocht!

Als gemeente Harderwijk gaan we weer #startersleningen uitgeven.

Als VVD willen we starters op de #woningmarkt een eerlijke kans geven. De markt is overspannen, en dat is dus lastig. Als VVD zijn we in beginsel geen voorstander van startersleningen. Waarom niet? Menno Doppenberg is woordvoerder op het dossier wonen en legt uit: ‘Omdat je de kern van het probleem niet aanpakt. De kern is dat er te weinig woningen gebouwd worden en innovatieve nieuwe woonvormen nog te vaak ontbreken. #Starters de mogelijkheid geven meer geld te lenen is geen structurele oplossing voor de woningmarkt op zich’.

‘Toch gaan wij wel mee met het voorstel in #Harderwijk  en #Hierden om startersleningen weer in te voeren. Waarom? Soms moet je als gemeente taken oppakken (in dit geval uitlenen van geld) wat niet past bij je kerntaken, maar wat wel noodzakelijk is om andere doelstellingen die je hebt te realiseren; inwoners een plek geven om te wonen, een huis, want dat is de basis. Wel vinden we het dan belangrijk dat de maatregel effectief is. Help je er echt de alleenstaande starter mee, of wordt het vooral gebruikt als middel om een net iets mooier huis aan te kunnen schaffen? Hoe effectief zijn die startersleningen eigenlijk? Dat is iets wat we komende jaren blijven monitoren’.

Voor nu wordt er weer een mooi bedrag vrijgemaakt waarmee we naar verwachting ongeveer 45 starters kunnen helpen. Als VVD hebben we samen met Harderwijk Anders een voorstel gedaan om de maximale leeftijd van de aanvragen van een starterslening te verhogen naar 40 jaar aangezien de gemiddelde leeftijd van een aanvrager door de overspannen woningmarkt van afgelopen jaren is gestegen. Ook oudere starters moeten een gelijke kans hebben op de aanvraag van een starterslening.

Nog belangrijker is dat we ondertussen op zoek blijven naar oplossingen voor het tekort aan woningen. Als VVD komen we hiervoor dit jaar nog met een initiatief. Kortom, nu niet achterover leunen want startersleningen lossen de kern van het probleem niet op. Dat is komende jaren vooral hard werken aan het bouwen van betaalbare woningen.