Bedrijventerreinen zijn belangrijk en bieden ruimte aan
bedrijven, werkgelegenheid en daarmee een belangrijke bijdrage aan onze lokale
economie. Met de economische groei van afgelopen jaren wordt beschikbare ruimte
schaars. Waar in 2014 nog een overvloed aan kavels beschikbaar was op Lorentz
III, zien we nu dat ook Lorentz III bijna vol is. En dat is natuurlijk een
hartstikke mooi compliment aan het vestigingsklimaat dat we hier hebben. Met
240 hectare is Lorentz het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van
Gelderland en daarmee een grote bron van werkgelegenheid. De VVD vindt het
belangrijk dat er voor de toekomst nagedacht wordt over (de inrichting van)
onze bedrijventerreinen en hoe we die groei in werkgelegenheid kunnen blijven
stimuleren, om zo een aantrekkelijke woon/werk stad te blijven. Zo kan ook in
de toekomst worden voldaan aan de vraag van bedrijven die zich hier willen
vestigen met groei van werkgelegenheid en een bijdrage aan de lokale economie
tot gevolg. De VVD vindt het belangrijk dat er aandacht is voor
toekomstbestendige bedrijventerreinen, met duurzame werkgelegenheid en
innovatieve bedrijven. Het college heeft daarnaast de afgelopen jaren meermaals
aangegeven in te willen zetten op duurzame mobiliteit, en het willen verbeteren
van de infrastructuur voor het laden van elektrische voertuigen.
- 1.
Hoeveel nieuwe bedrijven hebben zich afgelopen
jaren gevestigd op Lorentz III, en binnen welke termijn verwacht het college
dat er geen vrije kavels meer beschikbaar zijn?
- 2.
Wat is de visie van het College op de schaarste
aan bedrijventerreinen, en is er op dit moment sprake van een dreigend tekort?
Zijn er inmiddels aanvragen afgewezen, bijvoorbeeld omdat de kavels niet
toereikend meer zijn? Wordt er vanuit de gemeente nog acquisitie gepleegd, of
welke rol wordt er vanuit de gemeente nu aangenomen?
- 3.
Op dit moment is er gelukkig geen sprake van
verloedering van de wat oudere bedrijventerreinen. Goed parkmanagement levert
hier een bijdrage aan. Wat is de visie van het College op de wat oudere
industrieterreinen ten aanzien van de toekomstbestendigheid van de bedrijven en
werkgelegenheid welke hier aanwezig zijn? Is er op dit moment één strategie
gericht op het totaal aan bedrijventerreinen in Harderwijk en Hierden?
- 4.
Hoe gaat het College dit moment om met het
stimuleren van acquisitie naar bedrijvigheid binnen bepaalde sectoren, omdat
hier de komende jaren een duurzame groei verwacht wordt op het gebied van
economisch belang, werkgelegenheid of innovatie? Zo ja, welke sectoren zijn
dit?
- 5.
Wat heeft het college afgelopen jaren gedaan om
duurzame mobiliteit op de bedrijventerreinen te stimuleren? Zijn er de
afgelopen jaren gesprekken gevoerd met (logistieke) bedrijven over duurzame
mobiliteit, en zo ja, welke afspraken zijn hier uit voortgekomen? Heeft het
college ook nagedacht over hoe om te gaan met de extra vraag naar laadpunten of
alternatieve brandstoffen en de opslag van stroom, en in de toekomst wellicht
waterstof, om duurzame mobiliteit op bedrijventerreinen te stimuleren?
- 6.
Zijn er gesprekken geweest met commerciële
partijen over het realiseren van zogenoemde ‘hubs’ op bedrijventerreinen,
waarbij niet alleen werknemers met een elektrische auto maar ook logistieke
bedrijven met elektrische voertuigen gebruik kunnen maken van deze hubs? Kan
het college aangeven welke afspraken hieruit zijn voortgekomen?
Als VVD zijn we benieuwd naar de antwoorden van het College, en zullen naar aanleiding hiervan bepalen of verdere acties wenselijk of noodzakelijk zijn,
Namens de VVD Harderwijk-Hierden,
Menno Doppenberg