Cyberaanvallen gemeenten

In het nieuwe collegeprogramma staat dat het college cybercrime wil aanpakken, door onder andere inwoners en ondernemers voorlichting te geven over cybercrime. “Dat is natuurlijk een mooi initiatief, maar niet voldoende,” stelt Maaike van Dantzig, onze fractievertegenwoordiger, “Het is de verantwoordelijkheid de gemeente om de gegevens die zij hebben van haar inwoners en ondernemers goed te beveiligen. Onderzoeken geven aan dat gemeenten kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen. Het laatste wat we zouden willen is dat gegevens van onze inwoners op straat komen te liggen of, erger nog, op het darkweb terecht komen.”

Reden om schriftelijke vragen te stellen aan het college. “Naast recente cijfers over het aantal cyberaanvallen, willen we graag concrete plannen van het college hoe zij cyberaanvallen op de gemeente tegengaan en welke middelen zij daarvoor nodig hebben. We zien als VVD graag dat gemeente Harderwijk, ook online, een veilige gemeente is om te wonen.” sluit Van Dantzig af.