Bezoek Staatssecretaris Van Den Burg

Vandaag is er door Maaike van Dantzig en Menno Doppenberg tijdens een ontbijtsessie gesproken met staatssecretaris Eric van den Burg over de gevolgen van de spreidingswet asielzoekers voor Harderwijk.

Vandaag tijdens een ontbijtsessie gesproken met staatssecretaris Eric van den Burg over de gevolgen van de spreidingswet asielzoekers voor Harderwijk.

Binnen de gemeente Harderwijk nemen we al jaren een grote verantwoordelijkheid met de opvang van 800 asielzoekers. Met inzet van de VVD is voornamelijk ingezet op de opvang van gezinnen, nadat zogenoemde ‘veilige landers’ overlast veroorzaakten.

Wat de lokale VVD betreft stopt deze grootschalige opvang in 2026 en is het tijd dat ook andere gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen op dit dossier. Dat roepen wij al jaren en voor Harderwijk helpt deze spreidingswet daarbij. Op deze manier kunnen we het terrein dat nu ingezet wordt voor grootschalige opvang, gebruiken voor de ontwikkeling van woningbouw voor andere doelgroepen, zoals jongeren en starters.

Bovenstaande hebben we als boodschap meegegeven aan de staatssecretaris. Wat de VVD betreft nemen we verantwoordelijkheid waar kan, maar doen we het wel samen en niet alleen.